Dzieci, które mają częsty kontakt z naturą są mniej zestresowane, bardziej kreatywne i szybciej się uczą

Człowiek w przyrodzie
Człowiek od dawien dawna współistniał z przyrodą. W zamierzchłych czasach ta koegzystencja była warunkiem przetrwania. Howard Gardner z Uniwersytetu Harvarda udowodnił, że ludzka inteligencja wyewoluowała w swój szczególny rodzaj, inteligencję przyrodniczą.
Ósmy rodzaj inteligencji
Słynna teoria inteligencji wielorakiej Gardnera, oparta na długoletnich badaniach, wyróżnia aż osiem rodzajów inteligencji, w tym inteligencję przyrodniczą (jako ósmy rodzaj).
Inteligencja przyrodnicza jest nastawiona na obserwację i analizę. Liczy się szczegół. To dzięki niej naszym przodkom udawało się m.in. odróżnić liście smakowitego czosnku niedźwiedziego od trującej konwalii.
Jak rozpoznać dziecko o inteligencji przyrodniczej
Dzieci o inteligencji przyrodniczej:
1. Mają wyczulone zmysły.
2. Chętnie używają swoich zmysłów do analizy.
3. Lubią przebywać na świeżym powietrzu.
4. Łatwo dostrzegają prawidłowości i powtarzające się wzorce (podobieństwa, różnice, wyjątki).
5. Opiekują się zwierzętami i roślinami.
6. Lubią kolekcjonować okazy, robić dzienniki, zielniki, kosze skarbów.
7. Lubią książki i programy o zwierzętach.
8. Wykazują świadomość i troskę o zagrożone gatunki.
9. Łatwo przyswajają nazwy, systematykę i informacje na temat cech poszczególnych roślin i zwierząt.
Szkoła na drzewie
Profesor Gardner jest przekonany, że kontakt z przyrodą powinien być nierozerwalnie związany z nauką szkolną, czy to poprzez lekcje w lesie (lub jakimkolwiek plenerze), czy poprzez zachęcanie dzieci do tego typu aktywności. Także praktyka skandynawskich „leśnych przedszkoli”, które zyskują coraz większą popularność w Polsce, pokazuje, że dla przedszkolaków zabawa na świeżym powietrzu niezależnie od pogody nie tylko zmniejsza liczbę infekcji, wzmacnia odporność, ale również wpływa na poprawę koncentracji u dzieci, zwiększa ich koordynację ruchową, uczy współpracy i wpływa na kreatywność.
Elementy występujące w naturze, takie jak drzewo, krzak, kamień, kłoda, wysoka trawa, staw, błoto, pniak, strumień idealnie odpowiadają kategorii “kreatywnej zabawki.”. Mogą stanowić niewyczerpane źródło inspiracji dla dzieci, które przebywając w otoczeniu przyrody, nie tylko szlifują swoją przyrodniczą inteligencję, ale również przyswajają wiedzę z innych dziedzin.