MÓW I MYŚL O SOBIE DOBRZE - EFEKT ROSENTHALA

Najprościej rzecz ujmując – jest to rodzaj samospełniającego się proroctwa.
Efekt Rosenthala
Efekt Rosenthala, jak łatwo się domyślić, został zbadany i opisany przez Rosenthala właśnie.
Rosenthal wraz z pomocą Lenore F. Jacobson przeprowadzili w szkole podstawowej w West Coast w San Francisco eksperyment. Badacze zapowiedzieli, że będą przeprowadzać testy na inteligencję i na podstawie uzyskanych wyników przydzielą dzieci do dwóch różnych klas. W jednej wylądują dzieci o wyższym ilorazie inteligencji, w drugiej te o niższym.
Prawda jest jednak taka, że przydzielili dzieci do klas zupełnie losowo. Na tym właśnie polegało sedno eksperymentu.
Oficjalnie jednak wciąż mówili , że w klasie nr 1 są dzieci o wyższym ilorazie inteligencji niż w klasie nr 2. Po pewnym czasie sprawdzili, jak taka sugestia przekłada się na wyniki osiągane przez dzieci.
Okazało się, że powiązanie jest bardzo widoczne. Dzieci w klasie 1 wiedziały, że są mądrzejsze, w związku z czym poświęcały więcej czasu na naukę – w końcu mają do tego predyspozycje. Podobnie zachowywali się również nauczyciele – otaczali je zdecydowanie większą troską i uwagą. Dzieci w klasie 2 zdawały sobie sprawę z tego, że są mniej bystre, więc nie przykładały się do nauki. Również nauczyciele byli wobec nich bardziej pobłażliwi.
Po roku badacze ponownie przeprowadzili test na inteligencję. Dzieci z klasy „lepszych” zdecydowanie bardziej poprawiły swoje wyniki niż dzieci z klasy „gorszych”.
Jak Efekt Rosenthala przekłada się na nasze życie?
Można z tego eksperymentu wyciągnąć szereg wniosków i lekcji.
Efekt Rosenthala w życiu codziennym. Jak w kółko słyszy się to samo, to po prostu człowiek zaczyna się przekonywać, że może coś w tym jest. W końcu kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą…
Będziesz zbierać to, co zasiejesz
Dokładnie tak samo dzieje się z sugestiami, które my wysyłamy do innych. Tutaj również Efekt Rosenthala ma swoje miejsce.
Mówiąc do partnera: ty nigdy nie pomagasz mi w sprzątaniu, a do dziecka: zawsze przynosisz ze szkoły jedynki, sprawiasz… że faktycznie tak się dzieje.
Tworzysz najprostsze w świecie samospełniające się proroctwo.
I odwrotnie – jeśli wierzysz w innych, w ich możliwości, kompetencje i chęci (i dajesz im to odczuć, np. mówiąc o tym otwarcie) – sprawiasz, że faktycznie stają się lepszymi ludźmi.
Dlatego zamiast krytykować, staraj się wspierać pozytywne zachowania. Mów – cieszę się, że mi pomagasz, nawet jeśli będzie to dotyczyło tylko zebrania własnego talerza ze stołu po obiedzie. Każda taka pozytywna wzmianka, przynosi za sobą kolejne, które również zasługują na pochwałę.
Doceniając swoich pracowników czy członków rodziny sprawiamy, że nie chcą oni zawieźć naszych oczekiwań i zwyczajnie zaczynają działać.
Nauczyciel wierząc w swoich uczniów i wspierając ich, powoduje, że osiągają oni coraz lepsze rezultaty i ochoczo sami poszerzają swoje horyzonty.
Efekt Rosenthala i samospełniającego się proroctwa znajduje swoje odbicie w praktycznie każdej dziedzinie życia. Jeśli zakładasz, że będzie dobrze, to bardzo prawdopodobne, że tak będzie. A jeśli z góry stwierdzasz, że na pewno się nie uda, to już na starcie skazujesz siebie na porażkę.
Mów i myśl o sobie dobrze
Efekt Rosenthala działa również na płaszczyźnie relacji, którą tworzymy ze sobą.
Idąc na rozmowę o pracę nie myśl: nie dam rady, są lepsi, znów mi się nie uda.
Mów i myśl o sobie dobrze. Dostrzegaj możliwości. Zachęcaj siebie do rozwoju.