ASERTYWNA KOMUNIKACJA – 10 ZASAD UDANEJ KOMUNIKACJI wg. DALE’A CARNEGIE’EGO

Asertywność jest terminem, który określa posiadanie i wyrażanie własnego zdania. Zademonstrujmy to na przykładzie zdania:


„Szanuję Ciebie i Twoje zdanie, jednak zupełnie szczerze muszę przyznać, że ja widzę to inaczej”.


Zwróć uwagę na to, że każda osoba ma prawo mieć swoje zdanie na dany temat, więc zwracanie się do kogoś „nie masz racji” jest z góry założeniem błędnym. Nasze myśli i wartości, jakie wyznajemy, zależą w dużej mierze od naszego wychowania, doświadczenia, sytuacji, w których kiedyś się znaleźliśmy. Tak naprawdę „punkt widzenia zależy od punktu siedzenia”, należy więc nie negować opinii drugiej osoby, tylko w przyjazny i przystępny sposób przedstawić swoją opinię.

Zasady asertywnej komunikacji wg. Dale Carnegie.
Był on amerykańskim pisarzem z zakresu psychologii i historii. Specjalizował się w książkach z zakresu samorozwoju oraz umiejętności interpersonalnych. Jedna z jego książek “Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” (z której pochodzą poniższe rady) przetłumaczona została na 37 języków i sprzedana w ilości ponad 50 mln egzemplarzy.


10 ZASAD UDANEJ KOMUNIKACJI wg. DALE’A CARNEGIE’EGO

1. Nie krytykuj, nie potępiaj i nie pouczaj innych.

2. Zabronione jest mówić innym, że nie mają racji.

3. Buduj swój autorytet i szacunek poprzez asertywność i pewność siebie.

4. Komplementuj – każdy kocha komplementy. Zacznij od szczerej pochwały i uznania. Przyłapuj innych na tym, co zrobili dobrze.

5. Akceptuj. Jest jak jest. Zanim skrytykujesz innych, przyznaj się do własnych błędów.

6. Spraw, by Twój rozmówca poczuł się ważny. Interesuj się, zapamiętuj, słuchaj, uśmiechaj się, szukaj podobieństw.

7. Zastanów się, czego ktoś chce i daj mu to. Pytaj “Co mogę dla Ciebie zrobić?” zamiast stale brać, nie dając nic w zamian.

8. Zadawaj pytania zamiast rozkazywać. Zamień “zrób to” na “Co myślisz, czy moglibyśmy zrobić to w ten sposób..” Czy mógłbyś to dla nas zrobić..?”

9. Zachęcaj innych do poprawy, spraw, by uwierzyli, że mogą się zmienić. Bądź wzorcem.

10. Spraw, by rozmówca z przyjemnością zrobił to, czego oczekujesz.